شرح فعالیت :
این واحد تولیدی با ظرفیت توید 700عدد تخم درمنطقه ملاثانی اهواز با مدیریت مهندس یاسینی و سپاهی که هر دو دانشجویان رشته پرورش طیور هستند اجرا خواهد شد . این واحد تولیدی در یک مکان استیجاری که حداقل دارای 3 اتاق باشد که 2 اتاق به مساحت حداقل 4 ×3 متر یکی برای انبار و یکی اتاق کارگر لازم است ویک اتاق برای پرورش به مساحت حداقل 30 متر مربع نیاز است این واحد تولیدی جوجه یک روزه را از تهران تهیه می کند ودان مصرفی را به صورت آماده خریداری می کند و برای این واحد تولیدی مقرون به صرفه نیست که خودش دارای آسیاب و میکسر باشد و یا مواد اولیه را برای جیره خریداری و مخلوط کند در نتیجه بهترین راه این است که این واحد تولیدی درنزدیکی یک مرغداری باشد تا دان مصرفی را طبق نیازمندی های پرنده درداخل مرغداری تهیه و آن را به محل مورد نظر حمل کند در غیر این صورت لازم است . هزینه ای اضافی برای حمل و نقل پردا خت گردد .
برای دست یافتن به 700 تخم بلدرچین درروز نیاز به پرورش 1000 عدد بلدرچین است چون هر بلدرچین به طور متوسط در هفته 5 عدد تخم تولید می کند پس پرورش این مقدار نیاز روزانه مارا تامین می کند پرورش بر روی بستر انجام می گیرد و برای تهویه سالن از یک هواکش با قدرت cfm5000 استفاده می گرد آب خوری مورد استفاده آب خوری دستی به میزان 15 عدد و همچنین برای دانخوری از دانخوری های دستی به میزان 15 عدد استفاده می گردد که همانند آب خوری ها و دان خوری هایی که در پرورش مرغ گوشتی استفاده می شوند و برای کنترل دما از یک دماسنج و برای کنترل رطوبت از رطوبت سنج استفاده می گردد . برای خنک کردن سالن در ماه های گرم از سیستم پوشال استفاده می گردد و برای تأمین حرارت مطلوب درماه های سرد سال از یک هیتر برقی استفاده می شود . چون رطوبت منطقه بالاست نیازی به تأمین رطوبت نداریم کارهای مربوط به مزرعه پرورش بلدرچین تخمگذار به صورت پاره وقت توسط مهندس یاسینی و سپاهی انجام می گردد . جوجه بلدرچین بعد از 50 تا 60 روز شروع به تخمگذاری می کند و بیشتر فعالیت ها از زمانی شروع می شود که گله تولید خود را شروع بکند محصول تولیدی درسطح شهر توزیع می گردد .
مزیت این طرح این است که بعد از گذشت 2 ماه که مصادف است با تولید گله و فروش محصول ما می توانیم هزینه های وارده را از فروش محصول تهیه کنیم . جیره مورد استفاده بلدرچین به 4 مرحله تقسیم می شود که شامل پیش دان ، رشد ؛ پایانی و تخمگذاری که این جیره بر اساس نیاز غذایی بلدرچین تهیه می شود نیازهای غذایی بلدرچین درجدول زیر آمده است . دوره پرورش بلدرچین یک سال است که 2 ماه رابه صورت پرورش و 10 ماه درتولید به سر می برد و بعد از یک سال گله حذف و بجای آن گله جدید جایگزین می شود .
احتیاجات غذایی |
پیش دان |
رشد |
پایانی |
تخمگذاری |
انرژی ME |
2800 |
2800 |
2800 |
2800 |
پروتئین CP |
27 |
24 |
23 |
22 |
کلسیم CA |
1 |
8/0 |
5/1 |
3 |
فسفرP |
45/0 |
45/0 |
45/0 |
45/0 |
لیزین LYS |
4/1 |
24/1 |
24/1 |
73/0 |
متیونین + سیستئین |
76/0 |
67/0 |
67/0 |
62/0 |
سدیم Na |
2/0 |
2/0 |
2/0 |
2/0 |
ید I |
6/0 |
6/0 |
6/0 |
6/0 |
منگنز Mn |
gr120 |
120 |
120 |
120 |
روی Zn |
80 |
80 |
80 |
80 |
آرژنین Arg |
75/1 |
39/1 |
39/1 |
99/0 |
برنامه تولید :
بیشترین نهاده مصرفی درپرورش بلدرچین تخمگذار همان دان مصرفی است که به صورت کیلویی 400 تومان تهیه می گردد میزان دان مصرفی دردوره پرورش یا همان 2 ماه اول تقریباً 800 کیلوگرم و در دوره تولید تقریباً 7800 کیلوگرم است که جمع کل دوره مساوی است با 8600 کیلوگرم است میزان تخم تولیدی توسط بلدرچین ها هفته ای 5 تخم یا سالی 260 عدد که جمع کل تخم تولیدی در یک دوره پرورش با حساب تلفات 250000 عدد است . هزینه دان مصرفی کل دوره تقریباً 34400000 ریال است و درآمد حاصل فروش محصول تقریباً 100000000 ریال است .روزانه در این مزرعه 700 عدد تخم تولید می شود .
برنامه بازاریابی :
با توجه به اینکه تخم بلدرچین یک محصول جدید است و نتوانسته است به خوبی جای خود را در بین مردم بازکند درنتیجه نیاز به بازاریابی گسترده ای دارد یکی از دلایل موفقیت بازاریابی تخم بلدرچین مزایای این محصول نسبت به تخم مرغ است مراحل بازاریابی این محصول خلاصه می شود در نوع بسته بندی چاپ پوستر و قیمت مناسب .
بسته بندی :
جنس بسته ها پلاستیک شفاف به شکل تخم مرغ که داخل آن را پوشال می ریزیم که داخل هر بسته 17 عدد تخم گذاشته می شود روی هر بسته یک برچسب که شامل مشخصات تولید کننده از جمله آدرس وشماره تلفن می باشد و همچنین روی این برچسب ها یک جمله از مزیت های تخم بلدرچین نوشته می شود که این جمله هر هفته عوض می شود قیمت هر بسته 800 تومان به صورت عمده ای به سوپر مارکت فروخته می شود . که سوپر مارکت این بسته را 1000 تومان به مشتری می فروشد .
پوستر تبلیغاتی :
این پوسترها در ابعاد مختلف چاپ می شود شامل عکس های جالب و جذاب از بلدچین ؛ تخم بلدرچین و مزارع پرورش و همچنین خوراک هایی که می شود از تخم بلدرچین درست کرد این پوسترها درسوپر مارکت هایی که تخم بلدرچین راعرضه می کنند نصب می شود و همچنین درمکان هایی که افراد آن از مزیت محصول با خبرند ولی نمی توانستند آن را تهیه کنند نصب می شود . هزینه حمل و نقل از مزرعه تولید تاسوپر مارکت بر عهده تولید کننده است و همین امر باعث می شود که فروشنده تمایل پیدا کند برای فروش محصول وبرای تبلیغات 2 نکته مورد توجه باشد :
1- مصرف کننده
2- فروشنده
تبلیغات روی این دو متمرکز شود یعنی هم هدف ما مصرف کننده باشد و هم فروشنده اگر ما فروشنده را متقاعد کنیم که فروش این محصول برایش سود ده است .او حاضر به فروش محصول ماخواهد بود و خود به خود محصول ما را تبلیغ می کند .
پایین آوردن قیمت :
اگر ما رقیب داشته باشیم یا اگر رقبا زیاد شدند برای مقابله با این موضوع قیمت محصول را پایین می آوریم تا با رقبا مقابله کنیم . و اگر رقیب نداشتیم درسه ماه اول تولید محصول را 50 ریال ارزانتر عرضه می کنیم تا با این کار تقاضای محصول را افزایش دهیم و بعد از 3 ماه محصول را به قیمت واقعی عرضه می کنیم.مصرف کنندگان از قشر مرفع هستند با توجه به قیمت آن پس لازم است این تبلیغات از محل ها یا مکان هایی شروع بشود که از نظر مالی درسطح بالاتری قرار د اشته باشند .
بیشترین عبارتی که می تواند نظر افراد را در مورد یک محصول جلب کند خواص دارویی درمانی محصول است که از این نکته درپوسترهای تبلیغاتی و عباراتی که روی بسته ها نوشته می شود استفاده می گردد .
کلیه مراحل بازاریابی حتما قبل از ورود محصول به بازار انجام گرفته باشد تا موقعی که محصول را به بازار عرضه کردیم تقاضا برای محصول وجود داشته باشد .
وبرای اطمینان خاطر فروشنده می توان توافق کرد که محصول تا یک هفته بعد از تحویل پس گرفته می شود که البته باید محصول کمی به فروشنده تحویل داده شود .
طرح و توسعه :
با تبلیغات و بازاریابی تقاضای محصول مورد نظر را افزایش می دهیم و درراستای افزایش تقاضا تولید خود را به مرور زمان برحسب مقدار تقاضای بالا رفته افزایش می دهیم . یعنی اگر تقاضا تخم بلدرچین از 700 عدد تخم تجاوز کرد ما 1000 عدد بلدرچین پرورشی را اضافه می کنیم تا تولید ما به 1400 عددبرسد و به هیمن منوال تولید را اضافه می کنیم بعد از رسیدن به این جایگاه وا حدهای زیر به ترتیب اضافه می گردد .
1- بلدرچین مولد
2- پرورش بلدرچین گوشتی
3- جوجه کشی بلدرچین و تولید جوجه یک روزه
کلیه مراحل بالا ابتدا برای تأمین نیازهای خودمان است و بعد از مدتی این محصولات را به بازار عرضه می کنیم البته قبل از ورود هر کدام از این محصولات به بازار به یک بازاریابی و تبلیغات است . با محصولات تولیدی ابتدا نیاز شهر و استان مربوطه را تأمین می کنیم بعد از این مرحله محصولات را به استان های دیگر کشور صادرات می کنیم و در مرحله پایانی هدف این مزرعه صادرات محصولات به خارج کشور و رقابت باکشورهای خارجی و در پایان اصلاح نژاد بلدرچین و تفکیک نژاد گوشتی از تخمگذار .
در طرح توسعه و مزرعه این صنعت می توان به بسته بندی و کشتار این پرنده اشاره کرد به احداث و احدهای کشتار و بسته بندی می توان به این هدف رسید .
ساختار سازمانی :
با توجه به اینکه حجم این واحد تولید کم است نیازی به کارگر ندارد و اداره امور به صورت پاره وقت توسط دو کارشناس طیور انجام می گیرد و درصورت گسترش مزرعه نیاز به کارگر است طبق نیاز کارگر تهیه می شود و نظارت هر قسمت از این مزرعه بر عهده یک کارشناس خواهد بود که دراین صورت واحد را به ثبت شرکت درآورده و در قالب شرکت به تولیدات این محصول ( بلدرچین ) می پردازیم
برنامه زمان بندی :
شروع |
پایان |
نوع فعالیت |
15/12/86 |
30/12/86 |
تهیه مکان استیجاری مناسب و هماهنگی های لازم برای تهیه دان مصرفی و سفارش جوجه |
15/1/87 |
25/1/87 |
خرید وسایل و تجهیزات مورد نظر و نصب آن ها در سالن پرورش |
25/1/87 |
30/1/87 |
هماهنگی های لازم جهت خرید جوجه و آماده کردن سالن برای ورود جوجه |
1/2/87 |
25/3/87 |
دوره پرورش |
1/3/87 |
1/4/87 |
شروع تبلیغات و بازاریابی |
1/4/87 |
ارائه محصول به بازار |
|
1/2/88 |
حذف گله |
ارزیابی ریسک :
رقیب سرسخت تخم بلدرچین تخم مرغ است هر چه قیمت تخم مرغ کاهش پیدا کند مصرف تخم بلدرچین کاهش و هر چه قیمت تخم مرغ بیشتر شود تقاضا برای تخم بلدرچین بیشتر می شود از نظر حجم و قیمت تخم مرغ نسبت به تخم بلدرچین مناسب تر است ولی تخم بلدرچین از لحاظ ارزش غذایی به راحتی قادر به رقابت با تخم مرغ است .عوامل دیگری که این کسب و کار را می تواند تهدید می کند رقبا هستند که با تولیدات خود می توانند بازار را اشباع کنند که برای حل این موضوع می توان با تبلیغات با این عوامل مابله کرد یا اینکه تغییر هدف داد و نوع محصول تولیدی را عرض کرد یعنی بجای توید تخم بلدرچین گوشت بلدرچین یا جوجه یک روزه تولید کرد هدف این است که آنجا یی که رقیب فعالیت ندارد ما وارد عمل بشویم و از فرصت ها به نحو احسن استفاده کنیم . یکی از مشکلات این صنعت ناپایدرای قیمت نهاده است از جمله موادی که در جیره غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و چون این نهاده ها از خارج کشور تهیه می شوند و تورم کشور هم بالا است هر لحظه امکان دارد قیمت تمام شده نهاده ها افزایش و دراین راستا قیمت تمام شده محصول تولیدی افزایش پیدا کند در این مورد می توان تغییر هدف داد و محصولی را تولید کرد که مقرون به صرفه باشد یااینکه پرنده رابه یک دوره تولک اجباری برد از جمله ریسک های این کار تلفات زیاد یادر گیر شدن گله به یک بیماری خطرناک و تلفات سنگین که برای این منظور می توان با رعایت بهداشت واکسیناسیون و بیمه گله با این مشکل مبارزه کرد.
برنامه مالی :
منابع مالی مورد استفاده درطرح به صورت شریکی بین کارآفرینان تأمین می گرد میزان هزینه های ثابت و متغیراین طرح برحسب جداول زیر است
هزینه های ثابت :
ردیف |
شرح کالا |
تعداد |
قیمت واحد (ریال) |
قیمت کل (ریال) |
1 |
دماسنج و رطوبت سنج |
1 |
70000 |
70000 |
2 |
آبخوری دستی |
15 |
15000 |
225000 |
3 |
دانخوری دستی |
15 |
32000 |
480000 |
4 |
هواکش با ظرفیت 5 هزار cfm |
1 |
150000 |
150000 |
5 |
هیتربرقی |
1 |
1000000 |
1000000 |
6 |
موتور سیکلت |
1 |
4000000 |
4000000 |
7 |
وسایل آشپزخانه |
750000 |
750000 |
|
8 |
هزینه های پیش بینی نشده |
|
3500000 |
3500000 |
جمع کل هزینه های ثابت = 10175000 ریال
هزینه های متغیر :
برای یک سال محاسبه می شود .
ردیف |
شرح |
تعداد |
قیمت واحد (ریال) |
قیمت کل ( ریال) |
1 |
دان مصرفی |
8600kg |
4000 |
34400000 |
2 |
آب و برق |
12 ماه |
150000 |
1800000 |
3 |
جعبه بسته بندی |
14700 |
1000 |
14700000 |
4 |
جوجه یک روزه |
1000 |
2500 |
2500000 |
5 |
بازاریابی |
1000000 |
1000000 |
|
6 |
اجاره مکان |
12 ماه |
700000 |
8400000 |
7 |
جوجه یک روزه |
1000 |
2500 |
2500000 |
8 |
پوشال نجاری |
3گونی |
5000 |
15000 |
9 |
متفرقه |
|
3500000 |
3500000 |
جمع کل هزینه های متغیر در یک سال = 68815000
جمع کل هزینه های ثابت و متغیر
10175000+68815000=78990000
درآمدها:
درآمدها شامل فروش تخم و گوشت بلدرچین است .
فروش تخم مرغ :
بنا به پیش بینی های به عمل آمده واحد تولیدی در طول دوره تولید تا حذف تعداد 250000 عدد تخم به قیمت 400 ریال می باشد خواهیم د اشت .
( ریال ) 100000000 = 400× 250000
فروش گوشت بلدرچین :
اگر لاشه هر بلدرچین 200 گرم باشد و با احتساب تلفات که در پایان دوره 900 بلدرچین خواهیم داشت می توان محاسبه کرد .
( ریال ) 600000 = 35000 × kg 180
درآمد ناخالص در یک سال:
( ریال ) 106300000 = 6300000 + 100000000
درآمد خالص :
36467500 = 1017500 – 68815000 – 106300000